Domena internetowa, jak wybrać ?
Zaktualizowano: 20 kwi 2022
Strona internetowa jest podstawowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami czy kontrahentami. Jest wirtualną wizytówką, gdzie każdy może znaleźć niezbędne informacje i wartościowe treści dotyczące działalności firmy.
W przypadku firm, którym zależy na intensywnej promocji, rejestracja odpowiedniej domeny jest wręcz kluczowa.
Niekiedy pełna nazwa domeny (wraz z rozszerzeniem, np.pl.com) staje się nazwą przedsiębiorstwa i właśnie w tej formie funkcjonuje we wszystkich przekazach reklamowych.
Jest to bardzo istotna strategia.
Z względu na wizerunek warto inwestować w domeny, które są:
● oryginalne, nie budzą skojarzeń z innymi podmiotami,
● łatwe do zapamiętania, krótkie, ale z odpowiednim rozszerzeniem,
● kreatywne, wzbudzające zainteresowanie.
Ważnym elementem wartości domeny jest wpływ na pozycjonowanie strony internetowej.
Każda domena, która pojawia się w wynikach wyszukiwania Google, jest oceniana przez
statystyki pod względem jej wiarygodności i wartości wyszukiwania dla użytkowników.
Jeśli pojawiają się ważne słowa, na których chce się pozycjonować Twoja strona – jest to bardzo dobra informacja. To jeden z istotnych czynników, wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Kiedy domena będzie kreatywna, łatwa do zapamiętania, atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców, będzie się lepiej „klikała”, będzie też chętniej udostępniana, a w połączeniu z wartościową treścią na stronie, podniesie pozycję w wynikach Google.

Sam proces rejestracji domeny jest bardzo prosty. Skorzystaj z wyszukiwarki domen, aby podjąć decyzję jaki adres internetowy zarejestrować.
Rozszerzenie możesz personalizować ze względu na rynek (np. com) i branżę (np. net). Rejestracja domen i budowa kilku stron www zagwarantuje Ci pełną widoczność usług w sieci.
Domena.pl to często pierwszy wybór osób oferujących usługi na rynku polskim.
W pierwszej kolejności sprawdzisz dostępność domeny .pl”.
To najpopularniejsze rozszerzenie w Polsce. Dlatego w przypadku domeny .pl często może się zdarzyć, że interesującą Cię nazwę, już ktoś zarejestrował. W takiej sytuacji, gdy domena ma już swojego abonenta, warto zastanowić się nad wyborem domeny regionalnej, wskazuje ona obszar, z którym jesteś związany.
Dostępne są m.in. domeny globalne (.com, .net), krajowe (.pl, .de), nowe (.shop, .top) i regionalne (.krakow.pl).
Najpopularniejsze na rynku to:
● .pl - domena ogólnopolska,
● .com - nazwy komercyjne dla firm, kojarzona z rynkiem międzynarodowym,
● .org - rozszerzenia dla organizacji, stowarzyszeń, partii, instytucji charytatywnych i innych organizacji "non-profit",
● .net - końcówka głównie dla firm związanych z siecią Internet, jednak z możliwością rejestracji przez wszystkich,
● .gov - nazwy instytucji rządowych, politycznych,
● .edu - rozszerzenia dla instytucji edukacyjnych,
● .biz - domena związana z działalnością finansową (banki, itp.),
● .org - domena dedykowana biznesowi,
● .info – domena przeznaczona dla stron informacyjnych,
● .waw.pl, .cieszyn.pl, .mazury.pl - nazwy regionalne miast, miejscowości i regionów,
● .eu – domena europejska.
Na zajęte polskie domeny istnieje możliwość nabycia prawa ich pierwokupu.
Gdy zostaną zwolnione - opcja “rezerwacji" daje pierwszeństwo.
Wybierając kilka domen u jednego operatora, wygodnym rozwiązaniem jest posiadanie wszystkich usług (rejestracja domeny, hosting) u tego samego dostawcy.
Na rynku jest wiele firm, które świadczą tego typu usługi i ich wybór oraz zakres usług jest bardzo różnorodny.
Warto poświęcić czas na wybór odpowiedniej domeny. Często również trzeba zainwestować odpowiednie środki aby zarezerwować najlepszy z dostępnych wariantów.
Każde przemyślane działanie na rzecz wizerunku i pozycjonowania strony, przekłada się na rzecz rozwoju całej firmy.
