top of page

Domena internetowa, jak wybrać ?

Zaktualizowano: 20 kwi 2022

Strona internetowa jest podstawowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami czy kontrahentami. Jest wirtualną wizytówką, gdzie każdy może znaleźć niezbędne informacje i wartościowe treści dotyczące działalności firmy.

W przypadku firm, którym zależy na intensywnej promocji, rejestracja odpowiedniej domeny jest wręcz kluczowa.

Niekiedy pełna nazwa domeny (wraz z rozszerzeniem, np.pl.com) staje się nazwą przedsiębiorstwa i właśnie w tej formie funkcjonuje we wszystkich przekazach reklamowych.

Jest to bardzo istotna strategia.


Z względu na wizerunek warto inwestować w domeny, które są:

● oryginalne, nie budzą skojarzeń z innymi podmiotami,

● łatwe do zapamiętania, krótkie, ale z odpowiednim rozszerzeniem,

● kreatywne, wzbudzające zainteresowanie.


Ważnym elementem wartości domeny jest wpływ na pozycjonowanie strony internetowej.

Każda domena, która pojawia się w wynikach wyszukiwania Google, jest oceniana przez

statystyki pod względem jej wiarygodności i wartości wyszukiwania dla użytkowników.

Jeśli pojawiają się ważne słowa, na których chce się pozycjonować Twoja strona – jest to bardzo dobra informacja. To jeden z istotnych czynników, wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Kiedy domena będzie kreatywna, łatwa do zapamiętania, atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców, będzie się lepiej „klikała”, będzie też chętniej udostępniana, a w połączeniu z wartościową treścią na stronie, podniesie pozycję w wynikach Google.




Sam proces rejestracji domeny jest bardzo prosty. Skorzystaj z wyszukiwarki domen, aby podjąć decyzję jaki adres internetowy zarejestrować.

Rozszerzenie możesz personalizować ze względu na rynek (np. com) i branżę (np. net). Rejestracja domen i budowa kilku stron www zagwarantuje Ci pełną widoczność usług w sieci.


Domena.pl to często pierwszy wybór osób oferujących usługi na rynku polskim.

W pierwszej kolejności sprawdzisz dostępność domeny .pl”.

To najpopularniejsze rozszerzenie w Polsce. Dlatego w przypadku domeny .pl często może się zdarzyć, że interesującą Cię nazwę, już ktoś zarejestrował. W takiej sytuacji, gdy domena ma już swojego abonenta, warto zastanowić się nad wyborem domeny regionalnej, wskazuje ona obszar, z którym jesteś związany.

Dostępne są m.in. domeny globalne (.com, .net), krajowe (.pl, .de), nowe (.shop, .top) i regionalne (.krakow.pl).


Najpopularniejsze na rynku to:

● .pl - domena ogólnopolska,

● .com - nazwy komercyjne dla firm, kojarzona z rynkiem międzynarodowym,

● .org - rozszerzenia dla organizacji, stowarzyszeń, partii, instytucji charytatywnych i innych organizacji "non-profit",

● .net - końcówka głównie dla firm związanych z siecią Internet, jednak z możliwością rejestracji przez wszystkich,

● .gov - nazwy instytucji rządowych, politycznych,

● .edu - rozszerzenia dla instytucji edukacyjnych,

● .biz - domena związana z działalnością finansową (banki, itp.),

● .org - domena dedykowana biznesowi,

● .info – domena przeznaczona dla stron informacyjnych,

● .waw.pl, .cieszyn.pl, .mazury.pl - nazwy regionalne miast, miejscowości i regionów,

● .eu – domena europejska.


Na zajęte polskie domeny istnieje możliwość nabycia prawa ich pierwokupu.

Gdy zostaną zwolnione - opcja “rezerwacji" daje pierwszeństwo.

Wybierając kilka domen u jednego operatora, wygodnym rozwiązaniem jest posiadanie wszystkich usług (rejestracja domeny, hosting) u tego samego dostawcy.

Na rynku jest wiele firm, które świadczą tego typu usługi i ich wybór oraz zakres usług jest bardzo różnorodny.

Warto poświęcić czas na wybór odpowiedniej domeny. Często również trzeba zainwestować odpowiednie środki aby zarezerwować najlepszy z dostępnych wariantów.

Każde przemyślane działanie na rzecz wizerunku i pozycjonowania strony, przekłada się na rzecz rozwoju całej firmy.